ΑΠΑΝΤΑ Η Δ/ΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι μία δυσκολία που σχετίζεται με το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και αφορά στην δυσλειτουργία του εγκεφάλου στο να κωδικοποιήσει (εισαγάγει) ή να αποκωδικοποιήσει (αποδώσει) σωστά κάποιες πληροφορίες που λαμβάνει από το περιβάλλον. Στην Σχολική απόδοση μεταφράζονται ως δυσκολίες του παιδιού να ακολουθήσει σε έναν ή περισσότερους τομείς μάθησης τον ρυθμό της Τάξης του κάτι που επηρεάζει σημαντικά την συμπεριφορά του και την αυτοπεποίθησή του.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ:«ΠΟΤΕ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους ο ειδικός μπορεί να διαγνώσει τους επιβαρυντικούς παράγοντες που θα οδηγήσουν στις μαθησιακές δυσκολίες από την προσχολική ηλικία με την χρήση κατάλληλων τεστ σε τομείς κινητικού συντονισμού, προσανατολισμού, μνήμης, σειροθέτησης, αντίληψης, λεκτικής ολοκλήρωσης κλπ. Άρα λοιπόν οι δυσκολίες υπάρχουν πριν από την ένταξη στο Σχολείο. Με την έναρξη όμως του Σχολείου οι δυσκολίες εκδηλώνονται σε όλο το φάσμα τους.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΓΙΑΤΙ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Οι λόγοι στηρίζονται σε τέσσερεις άξονες που μπορεί και να συνδυάζονται μεταξύ τους:
Α. Κληρονομικότητα
Β. Περιβαλλοντικοί παράγοντες (μη χορήγηση κατάλληλων αναπτυξιακών ερεθισμάτων από το περιβάλλον στις κατάλληλες ηλικίες),
Γ. Αναπτυξιολογικές δυσκολίες του παιδιού σε κάποιους τομείς (ψυχοκινητικό ιστορικό)
Δ. Συναισθηματικό προφίλ του παιδιού.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΠΟΙΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ Μ. Δ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Οι πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι σε κάθε δέκα παιδιά το ένα αντιμετωπίζει κάποιου τύπου αμιγή μαθησιακή δυσκολία. Είναι εμφανές το πόσο μεγάλο είναι αυτό το ποσοστό, άρα το πόσο κοινό είναι αυτό το πρόβλημα στα Σχολεία αυτή την στιγμή.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ:«ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ Μ. Δ. ΝΟΗΤΙΚΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΟ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Οχι. Εάν το παιδί που εμφανίζει χαμηλή μαθησιακή επίδοση έχει και χαμηλή νοητική απόδοση, τότε δεν μιλάμε για μαθησιακές δυσκολίες, αλλά για δυσκολίες στην νοητική απόδοσης (χαμηλός ή οριακός Δείκτης Νοημοσύνης). Ένα παιδί με νοητική καθυστέρηση, εμφανίζει «συνοδές μαθησιακές δυσκολίες». Ένα παιδί όμως με «μαθησιακές δυσκολίες» έχει φυσιολογική (και σε πολλές περιπτώσεις υψηλή) νοημοσύνη.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ;»
-ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι μαθησιακές δυσκολίες σχετίζονται με εγγενείς δυσκολίες του εγκεφάλου, άρα οι γονείς που φρόντισαν και φροντίζουν το παιδί τους να παίρνει τα κατάλληλα για την ηλικία του ερεθίσματα δεν ευθύνονται για την εμφάνισή τους. Τις περισσότερες όμως φορές, η μη αποδοχή του προβλήματος από το περιβάλλον και η χρήση λάθος χαρακτηρισμών για το παιδί («τεμπέλης», «χαζός», «αδιάφορος»κλπ) επιβαρύνουν σημαντικά τα συμπτώματα. Αντίστροφα, με την κατανόηση των δυσκολιών, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στην αντιμετώπισή τους.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΦΤΑΙΕΙ Ο/Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ισχύει το αντίστοιχο με τους γονείς. Η άμεση διαπίστωση των προβλημάτων, η παραπομπή του παιδιού για αξιολόγηση από τον Ειδικό και η αποδοχή του προβλήματος από τον/την εκπ/τικό, η ανοχή του/της και η κατάλληλη συνεργασία με τους Ειδικούς μπορούν να βοηθήσουν αποφασιστικά την εξέλιξη της πορείας του παιδιού. Από την άλλη, η απόρριψη ή η αυστηρότητα θα μπλοκάρουν πολλές από τις λειτουργίες του και θα φέρουν αρνητικά αποτελέσματα.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ: «ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εάν υποπτευθείτε ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία, θα πρέπει να το συζητήσετε με τον/την εκπ/τικό του παιδιού σας. Εάν κριθεί από κοινού σκόπιμο, τότε το παιδί θα πρέπει να εξετασθεί από κάποιον Ειδικό. Οι ειδικότητες που μπορούν να αξιολογήσουν το παιδί είναι :
Ψυχολόγος,
Παιδοψυχίατρος,
Νευρολόγος,
Αναπτυξιολόγος,
Ειδ. Παιδαγωγός,
Λογοθεραπευτής,
Εργοθεραπευτής.
Με την χρήση εξειδικευμένων τεστ, θα φανούν οι πιθανές δυσκολίες του παιδιού και θα υποδειχτούν οι κατάλληλοι επιπρόσθετοι τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων τόσο στο Σχολείο όσο και στο σπίτι.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ:«ΠΟΙΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΕΜΒΟΥΝ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι Ειδικότητες που μπορούν και πιθανώς θα πρέπει να βοηθήσουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες είναι ο Ειδικός Παιδαγωγός (Ειδικό Μαθησιακό πρόγραμμα), η Λογοθεραπεία και η Εργοθεραπεία. Μετά την προσεχτική αξιολόγηση του παιδιού και τον καταρτισμό του εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος, θα τεθούν οι στόχοι της κάθε μίας ειδικότητας και θα εξηγηθούν στην οικογένεια και στο Σχολείο.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ:«ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ θα πρέπει να γίνει διαχωρισμός της λέξης θεραπεία από την λέξη αποκατάσταση. Σε όσο μικρότερη ηλικία ξεκινήσει η βοήθεια στο παιδί, τόσο μεγαλύτερα ποσοστά αποκατάστασης υπάρχουν. Το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει τις δυσκολίες του και να βρίσκει εξατομικευμένους εναλλακτικούς τρόπους για να τις αντιμετωπίζει και να τις προσπερνά και να προχωρά στην μαθησιακή διαδικασία. Έτσι λοιπόν, στις μαθησιακές δυσκολίες δεν μιλάμε για θεραπεία, αλλά για αποκατάστασή τους.
——————————
-ΕΡΩΤΗΣΗ:«ΤΑ ΚΕΔΔΥ ΜΑΣ ΕΙΠΑΝ ΟΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΑΛΛΑ «ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ». ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι. Όταν μιλάμε για «ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ» εννούμε ότι κάποια άλλη διάγνωση του παιδιού επηρεάζει την επίδοσή του στην Τάξη. Ως τέτοιες ορίζονται το σύνδρομο ΔΕΠ-Υ, ο αυτισμός, αισθητηριακές δυσκολίες (τύφλωση, κώφωση κλπ) και κινητικές δυσκολίες.
Για περισσότερες ερωτήσεις, επισκεφτείτε και τη διεύθυνση https://proseggisi.gr?p=13026