Μετάφραση – επιμέλεια : Τσακίρη Μάρθα, Εργοθεραπεύτρια SI, Κέντρο Προσέγγιση
Διάβασμα στο σπίτι. Ο όρος πολύ συχνά προκαλεί φόβο στους μαθητές. Η επιστροφή στο σχολείο είναι μία καλή ευκαιρία για ανασκόπηση των εργασιών και των συνηθειών μελέτης οι οποίες προωθούν την ακαδημαϊκή επιτυχία. Οι εργοθεραπευτές είναι μία σημαντική πηγή βοήθειας για την υποστήριξη μαθητών, δασκάλων και γονέων, καθώς εδραιώνονται οι ρουτίνες και οι απαιτήσεις της τάξης. Στόχος είναι οι μαθητές να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ανεξάρτητοι κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας, συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης της μελέτης στο σπίτι. Σκεφτείτε ότι αυτά τα tips θα βοηθήσουν το παιδί σας να εδραιώσει καλές συνήθειες και να μειώσει το άγχος για το διάβασμα στο σπίτι.
- Δημιουργήστε ένα χώρο εργασίας στο σπίτι ο οποίος θα είναι καθαρά για το διάβασμα. Ο χώρος θα πρέπει να είναι καθαρός από συγκεχυμένους και εξωτερικούς ήχους όπως η τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και το ράδιο. Αυτή η δομημένη περιοχή περιορίζει τις αποσπάσεις της προσοχής και παρέχει ένα καλά οργανωμένο περιβάλλον για εργασία.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάθεται σε μία σταθερή καρέκλα με τα πόδια του να ακουμπούν στο πάτωμα ή σε κάποιο υποπόδιο. Σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε μία καρέκλα γραφείου έτσι ώστε να μπορείτε να προσαρμόσετε το ύψος της. Η πλάτη του παιδιού θα πρέπει να υποστηρίζεται από την πλάτη της καρέκλας. Η καλή στάση προλαμβάνει την επιφόρτιση της πλάτης και του αυχένα και διευκολύνει την ολοκλήρωση των εργασιών. Οι διατατικές ασκήσεις μπορούν επίσης να υποστηρίξουν μία υγιή πλάτη. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει ένα διάλλεμιμα για διατάσεις ανά 20 λεπτά.
- Προωθήστε το ενεργητικό παιχνίδι και τις σωματικές δραστηριότητες οι οποίες θα εναλλάσσονται με πιο καθιστικές δραστηριότητες όπως το διάβασμα στο σπίτι ή ο υπολογιστής. Η προσεκτική τοποθέτηση των διαλειμμάτων κατά το διάβασμα μειώνει την κούραση και υποστηρίζει την προσοχή και την συγκέντρωση των μαθητών.
- Δημιουργήστε ένα σύστημα για να παρακολουθήσετε τις σχολικές εργασίες και την ολοκλήρωσή τους. Το παιδί σας θα πρέπει να ενθαρρύνεται να διαχειρίζεται το πρόγραμμά του κάνοντας χρήση ενός πλάνου για την οργάνωση των δραστηριοτήτων.
- Παρακολουθήστε το επίπεδο εκνευρισμού του παιδιού σας και του χρόνου που χρειάζεται για να ολοκληρώσει εργασίες. Ζητήστε συμβουλές όποτε το κρίνετε απαραίτητο από το προσωπικό του σχολείου και τον εργοθεραπευτή σας, για την επίδοση του παιδιού σας στο σχολείο. Δουλέψτε ως ομάδα για να υποστηρίξετε τις ακαδημαϊκές και τις συναισθηματικές του ανάγκες.
- Αναπτύξτε ένα σύστημα διαβάσματος που θα ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του παιδιού σας. Σκεφτείτε τις αισθητηριακές του ανάγκες ή τους περισπασμούς, όπως η πείνα, η κόπωση ή ο θόρυβος, καθώς επίσης και τις συνήθειες ή τις προτιμήσεις του για να αποφασίσετε τον καλύτερο χρόνο για την ολοκλήρωση των εργασιών. Κάποια παιδιά δουλεύουν καλύτερα πριν το δείπνο και άλλα χρειάζονται ξεκούραση κατά την επιστροφή από το σχολείο, πριν ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες.
- Δουλέψτε σε μία περιοχή με κατάλληλο φωτισμό και αποφύγετε την αντηλιά και τις αντανακλάσεις. Περιορίστε την ένταση στα μάτια ακολουθώντας τον κανόνα «20/20/20»: κάντε ένα διάλειμμα ανά 20 λεπτά, σταματήστε για 20’’ και κοιτάξτε τουλάχιστον 20 πόδια (περίπου 6 μέτρα) μακριά από την εργασία ή την οθόνη του υπολογιστή σας.
- Όταν χρησιμοποιείτε έναν υπολογιστή, ενθαρρύνετε το παιδί σας να δουλεύει άνετα και να αλλάζει θέση συχνά. Αν το παιδί σας χρησιμοποιεί ένα notebook, τοποθετήστε ένα ξεχωριστό πληκτρολόγιο και ένα ποντίκι και προσαρμόστε το notebook ώστε να χρησιμοποιείται μόνο ως οθόνη.
Τα παραπάνω tips παρέχονται από εργοθεραπευτές οι οποίοι δουλεύουν στην Αμερική με παιδιά σχολικής ηλικίας κάθε μέρα.