ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΡΑΤΟΣ. ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Η σχολική ετοιμότητα είναι ένας σύνθετος όρος που περιλαμβάνει δεξιότητες από την γνωστική, κινητική και συναισθηματική σφαίρα.
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αναγνωρίζουν ότι το παιδί τους έχει κατακτήσει τα εξής:
ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ
|
|
Συγκέντρωσηπροσοχής | -Μπορεί να στείλει την προσοχή του σε δραστηριότητα-Μπορεί να συγκρατήσει την προσοχή του σε δραστηριότητα για 5΄ |
Ολοκλήρωση | -Κατορθώνει να ολοκληρώσει συμβατή γνωστική δραστηρι-ότητα (πχ «βρες τις διαφορές» ή «βάψε όλα τα σπίτια πράσινα) |
Μνήμη | -Ανακαλεί σωστά πρόταση 5 λέξεων-Ανακαλεί σωστά σειρά 6 αριθμών
-Ανακαλεί σωστά σειρά 3 καρτών μετά από 30΄ |
Προσ/σμός στο χώρο | -Γνωρίζει όλες τις βασικές έννοιες χώρου-Γνωρίζει δεξί-αριστερό
-Φτιάχνει παζλ των 20 κομματιών μελετώντας το (όχι «δοκιμή – λάθος» |
Προσ/σμός στο χρόνο | -Γνωρίζει τι κάνουμε το πρωί-μεσημέρι-απόγευμα-βράδυ-Γνωρίζει τις ημέρες και το αύριο και χτες.
-Φτιάχνει ιστορία από 4 κάρτες χρονικής σειροθέτησης |
Κατηγοριο-ποίηση | -Κατηγοριοποιεί με σκέψη (πχ κάρτες με παιχνίδια και φαγητά)-Κατηγοριοποιεί λεκτικά (πχ πες μου 3 φρούτα) |
Διαφοροποίηση | -Διαφοροποιεί με σκέψη (πχ κάρτες με παιχνίδια και ένα έπιπλο)-Διαφοροποιεί λεκτικά (πχ μολύβι-γόμα-μπανάνα-μαρκαδόρος) |
Χρώματα | -Ονοματίζει βασικά χρώματα (πχ «τι χρώμα έχει το μήλο»)-Γενικεύει βασικά χρώματα (πχ «πες μου 2 πράγματα πράσινα που τρώμε») |
Ποσότητες | -Αναγνωρίζει βασικές έννοιες (πολλά-λίγα-πριν-μετά-περισσότερα-λιγότερα)-Μετρά ως το 30 μηχανικά
-Γνωρίζει αριθμούς και τους γράφει από μνήμης. -Μετρά ως 5 αντικείμενα χωρίς το δάχτυλο |
Γράμματα | -Γνωρίζει κάποια βασικά γράμματα και τα γράφει από μνήμης (κεφαλαία) |
Φωνολογική ενημερότητα | -Απαντά από ποιο γράμμα αρχίζει ……… (πχ η «μαμά» από «μ» -ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΧΙ «μι»)-Ονοματίζει λέξη που αρχίζει από (πχ «π» = «πόρτα») |
Κατασκευή | -Αντιγράφει σχέδια που φτιάχνουμε με 8 κύβους-Αρχίζει να κατανοεί πίνακες διπλής εισόδου |
Ζωγραφική | -Ζωγραφίζει (απεικονίζει) βασικές φόρμες (παιδί, σπίτι, αυτοκίνητο, δέντρο, βουνό, ήλιος)-Συνθέτει τα παραπάνω σε «πίνακα» |
Κατανόηση | -Ακολουθεί εντολές από 3 άσχετα μεταξύ τους μέρη (πχ σήκω, χτύπα τα χέρια σου και πες μου το όνομά σου).-Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13000 λέξεις. |
Ομιλία |
-Χρησιμοποιεί όλους τους αρθρωτικούς τύπους καθαρά-Κάνει ερωτήσεις με το «πώς».
-Απαντά λεκτικά στο «Τι κάνεις;» με περιγραφή (πχ «καλά, πήγαμε με τον μπαμπά στις κούνιες»). -Χρησιμοποιεί παρελθόντα και μέλλοντα χρόνο κατάλληλα -Χρησιμοποιεί συνδέσμους -Ονομάζει τα αντίθετα -Ονομάζει διαδοχικά ημέρες της εβδομάδας -Ανταλλάσσει πληροφορίες (πχ τι έκανε στο σχολείο το πρωί) -Κάνει ερωτήσεις. -Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες. -Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία. -Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλλει παιδικά ποιηματάκια. -Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και άλλα παιδιά. -Κάνει λεκτικές αναλογίες (πχ το αυτοκίνητο έχει ρόδες ο άνθρωπος…) -Σχολιάζει (δεν θέλω να ξαναπαίξω με τον Γιώργο γιατί μου μουτζουρώνει τα χαρτιά) |
Γενικές γνώσεις | -Γνωρίζει δεδομένα γενικών γνώσεων (φύση, αθλητισμός κλπ) |
ΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
|
|
Αδρή κίνηση |
-Στηρίζεται για 10΄΄ στο ένα πόδι-Ανεβαίνει ανεξάρτητα σκάλα
-Σκαρφαλώνει -Περπατά σε δοκό ισορροπίας -Έχει αποκτήσει πλευρίωση -Εμπλέκεται σε παιχνίδια κίνησης -Του αρέσουν στην παιδική χαρά οι κούνιες και οι τσουλήθρες -Παίζει μπάλα συμβατά με συμμαθητές -Περπατά μύτη-φτέρνα |
Λεπτή κίνηση
|
-Κουμπώνει κουμπιά-Βγάζει τα δάχτυλα που του ζητάμε (πχ 3)
-Κάνει αντίθεση δακτύλων χωρίς να τα κοιτά -Κρατά με ανεκτό τρόπο το μολύβι (δυναμική τριποδική-τριποδική) -Βάζει την κατάλληλη πίεση στο μολύβι (ούτε σφιχτά ούτε χαλαρά) -Ο καρπός και ο αγκώνας ακουμπούν στο τραπέζι -Βάφει με ευχέρεια -Αντιγράφει βασικά σχήματα -Γράφει επάνω σε γραμμές -Μπορεί να περπατά με το μολύβι σε λαβύρινθο χωρίς να το σηκώνει -Κόβει με ψαλίδι με ακρίβεια βασικά σχήματα -Χρησιμοποιεί με άνεση κατσαβίδι -Ξύνει το μολύβι |
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
|
|
Συναισθημα- τικός έλεγχος |
-Δεν εμφανίζει άγχος αποχωρισμού-Είναι ανεξάρτητο (κοιμάται στο κρεβάτι του, παίζει στο δωμάτιό του, το συγυρίζει, ντύνεται, φτιάχνει την τσάντα του)
-Έχει έλεγχο σφιγκτήρων -Έχει συνήθως σταθερή και συμβατή συναισθηματική κατάσταση (χαίρεται στην χαρά, λυπάται στην λύπη) -Έχει αναπτύξει την θεωρία του νου (ξέρει ότι αυτό που θέλει δεν το θέλει υποχρεωτικά και ο άλλος) -Έχει ουδέτερες φοβίες (πχ σκοτάδι ή ζώα είναι συνήθως ΟΚ) -Ανέχεται την ματαίωση (λάθος, ήττα) -Ελέγχει τον θυμό του -Εκφράζει συναισθήματα -Διαπραγματεύεται και δέχεται διαπραγματεύσεις -Δέχεται ως επιβράβευση το ότι οι γονείς του χάρηκαν |
Κοινωνικο -ποίηση |
-Συνεργάζεται στην Τάξη-Εργάζεται σε ομάδα με τον δάσκαλο σε κεντρική επόπτευση
-Παίζει με τους συμμαθητές στο διάλειμμα -Αναγνωρίζει τους κανόνες της Τάξης -Επιθυμεί την κοινωνικότητα -Έχει κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους συμπεριφοράς (χαιρετά, μιλάει στον πληθυντικό σε ξένους) -Κατανοεί ρόλο (πχ επιμελητή) και τον φέρνει σε πέρας -Βοηθά τους συμμαθητές του -Κατανοεί ότι οι αρνητικές συμπεριφορές του (πχ να φωνάζει ή να χτυπάει) ενοχλεί τους συμμαθητές του -Παίζει παιχνίδι κανόνων -Δέχεται ως επιβράβευση το ότι οι συμμαθητές του εντυπωσιάστηκαν -Δέχεται ως επιβράβευση το η δασκάλα του χάρηκε |
Στηριγμένα στους Αναπτυξιακούς πίνακες των Gessell, Illingworth, Portage, Griffiths