Μετάφραση/ Επιμέλεια: Πιτσικάλη Ντόρα Λογοθεραπεύτρια MSc, Κέντρο Προσέγγιση
Λογοθεραπευτικοί στόχοι όπως η σημασιολογία, το λεξιλόγιο και η άρθρωση μπορούν να ενισχυθούν μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων. Μια από αυτές τις δραστηριότητες μπορεί να είναι και η προετοιμασία του φαγητού στο σπίτι.
Παρακάτω παρατίθενται δέκα ιδέες μέσω των οποίων οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν συγκεκριμένους λογοθεραπευτικούς στόχους με παιδιά κάθε ηλικίας.
- Αλληλουχίες/ Χρονικές Ακολουθίες: καθότι οι συνταγές μαγειρικής ακολουθούν συγκεκριμένα βήματα, η συνταγή η ίδια μπορεί να γίνει μια εξαιρετική δραστηριότητα χρονικής ακολουθίας για τα παιδιά. Μπορείτε να τραβήξετε φωτογραφίες για κάθε ένα βήμα της συνταγής σας και έπειτα να βοηθήσετε το παιδί σας να ακολουθήσει τα βήματα αυτά. Είναι σημαντικό να περιγράφετε και λεκτικά (Πρώτα θα βάλουμε το αλεύρι, μετά το αυγό…).
- Ανάγνωση: για τα παιδιά σχολικής ηλικίας είναι μια καλή ιδέα να διαβάζουν την συνταγή για εσάς.
- Ενίσχυση Λεξιλογίου: οι συνταγές συχνά περιέχουν άγνωστες για τα παιδιά λέξεις, βάλτε στόχο την εκμάθηση μια νέας λέξης σε κάθε συνταγή (τρόφιμα, μαγειρικά σκεύη, ηλεκτρικές συσκευές). Επιπρόσθετα μπορείτε ενισχύσετε την κατηγοριοποίηση (στο ένα καλάθι θα βάλουμε τα φρούτα στο άλλο τα λαχανικά).
- Άρθρωση/ Φωνολογία: επιλέξτε έναν συγκεκριμένο ήχο/φώνημα (πχ το /ρ/ ή το /σ/) και κατά την διάρκεια του μαγειρέματος ξεκινήστε ένα παιχνίδι κατά το οποίο όποιος βρει τις περισσότερες λέξεις (από τα υλικά της συνταγής) που αρχίζουν από αυτό το φώνημα θα κερδίσει (πχ θα δοκιμάσει πρώτος το φαγητό ή το γλυκό).
- Σχολιασμός και Συσχέτιση: η προετοιμασία του φαγητού μπορεί να είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για σχολιασμούς (Ααα μυρίζει υπέροχα) ή για συσχέτισης (Είναι τόσο γλυκό όσο μια τούρτα). Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να γίνεται το λεκτικό μοντέλο του παιδιού σας. Προωθήστε και τις 5 αισθήσεις (Μυρίζει σαν.., μοιάζει.. σαν, το αισθάνομαι σαν..).
- Δράσεις / Ρήματα: πέραν των ουσιαστικών (λαχανικά, μαγειρικά σκεύη κτλ) στοχεύετε παράλληλα και στην ενίσχυση των ρημάτων (τηγανίζω, ψήνω, αλευρώνω κτλ).
- Ερωτήσεις Μερικής Άγνοιας : κατά τη διάρκεια της μαγειρικής σας με το παιδί εισάγετε ερωτήσεις που αρχίζουν με τα ερωτηματικά ‘τι’, ‘πως’, ‘που’, ‘πότε’, ‘ποιος’ (πχ Τι ψήνουμε; Πότε ψήσαμε ξανά κέικ; Ποιος θα ανοίξει τον φούρνο;).
- Επίλυση Προβλήματος : μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ώρα της μαγειρικής για να ενισχύσουμε την επίλυση προβλημάτων (Τώρα που δεν έχουμε σοκολάτα τι θα κάνουμε; Πως θα πιάσουμε το αλεύρι που είναι ψηλά; Αν δεν είχαμε τυρί τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;).
- Εναλλαγή Σειράς (σειρά μου- σειρά σου) : είτε είστε δυο άτομα είτε παραπάνω προωθήστε την εναλλαγή σειράς (πχ μοιράζοντας τις εργασίες μέσω διαδικασιών όπως ανακατεύω μια φορά εγώ μια εσύ).
- Ανάκληση Πληροφοριών : κατά την διάρκεια της προετοιμασίας ή και μετά την λήξη της προετοιμασίας του φαγητού προωθήστε την ανάκληση πληροφοριών μέσω ερωτήσεων (Τι βάλαμε πριν στο φαγητό μας; Τι βήματα ακολουθήσαμε;).
Προετοιμάζοντας ακόμη και ένα πρόγευμα όπως ένα τοστ ή ένα σοκολατούχο γάλα , προσκαλέστε το παιδί σας να γίνει ο βοηθός σας. Μέσω αυτής της απλής διαδικασίας μπορείτε να ενισχύσετε πολλούς λογοθεραπευτικούς στόχους όπως η αλληλουχία, η περιγραφή και η ανάκληση πληροφοριών.
Κάθε δυαδική ή ομαδική δραστηριότητα μπορεί να αποτελέσει μια αλληλεπιδραστική δραστηριότητα, μέσω της οποίας ενισχύονται οι επικοινωνιακές δεξιότητες των παιδιών.
Πηγή : http://blog.asha.org/2015/01/27/ten-speech-and-language-goals/amp/