Χορήγηση και ερμηνεία των προβολικών σχεδίων: Σπίτι-Δέντρο-Άνθρωπος, Κινητική Οικογένεια, Σχέδιο Μητέρας-ΠαιδιούΤα παραπάνω τεστ αποτελούν προκαταρκτικές ψυχοδιαγνωστικές δοκιμασίες και μας δίνουν μια προκαταρκτική εικόνα του ατόμου. Παράλληλα μας δίνουν στοιχεία για την γνωστική ωριμότητα του ατόμου, την ψυχοπαθολογία, το επίπεδο ικανοτήτων και τις συναισθηματικές του δυσκολίες. Τα προβολικά σχέδια ενδείκνυται να χορηγηθούν σε παιδιά και εφήβους, όπου εκφράζονται καλύτερα μέσω του σχεδιασμού σε αντίθεση με τον προφορικό λόγο. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα στοιχεία γύρω από την προσωπικότητα και ψυχοπαθολογία του ατόμου, και βοηθούν στην καλύτερη θεραπευτική προσέγγιση. Χορηγούνται σε παιδιά, εφήβους και ενηλίκους από ψυχολόγους με εξειδικευμένη εκπαίδευση στην προβολική διαδικασία.Η χρήση του σχεδίου ως μέσο αξιολόγησης βασίζεται στις αρχές της ψυχαναλυτικής θεωρίας, όσον αφορά τα τεστ προβολής. Σύμφωνα με την ψυχαναλυτική θεωρία, πολλές πλευρές της προσωπικότητας του ατόμου είναι ασυνείδητες και συνεπώς δεν μπορούν να αξιολογηθούν με μέσα αξιολόγησης που απευθύνονται στις συνειδητές γνώσεις του ατόμου για τον εαυτό του. Επομένως, η ολοκληρωμένη αξιολόγηση της προσωπικότητας, δηλαδή η εξέταση της εσωτερικής εικόνας του ατόμου, απαιτεί την παράκαμψη των μηχανισμών άμυνας και των αντιστάσεων του ατόμου. Αυτό μπορεί να γίνει με κάποιον ‘έμμεσο’ τρόπο εξέτασης, ο οποίος θεωρείται ‘έμμεσος’ τρόπος, επειδή η εξέταση δεν απευθύνεται άμεσα και έκδηλα στο αντικείμενό της, δηλαδή ο εξεταζόμενος δεν ξέρει ακριβώς ή εξετάζεται όπως ξέρει όταν απαντάει σε τεστ αυτοαναφοράς. Μέσω της συμβολικής δημιουργίας, το άτομο εκφράζει ασυνείδητες και συνειδητές επιθυμίες, φαντασιώσεις, προβληματισμούς, και γενικά προβάλλει τον εσωτερικό του κόσμο.
Η πρώτη χορήγηση του σχεδίου ως προβολική τεχνική ήταν το Draw-A-Man τεστ της Goodenough (1926). Το τεστ, που απευθυνόταν σε παιδιά, ζητούσε να ζωγραφίσουν έναν άνθρωπο. Με βάση τη ζωγραφιά, η Goodenough υπολόγιζε το επίπεδο νοημοσύνης του παιδιού. Αργότερα, η Machover (1949) πρότεινε το Draw-A-Person τεστ, με τις ζωγραφιές ανθρώπων να χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της προσωπικότητας. Ο Buck (1948), την ίδια περίπου χρονική περίοδο, προσέθεσε την ιδέα ότι άλλα αντικείμενα, όπως το σπίτι και το δέντρο, έχουν προσωπική σημασία για κάθε άνθρωπο και αποτελούν μέσο προβολής. Το τεστ του Buck, το House-Tree-Person, καλεί τον εξεταζόμενο να ζωγραφίσει ένα σπίτι, ένα δέντρο και έναν άνθρωπο.





