Μαρτίνης Ι. – Λογοθεραπευτής Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
(βασισμένο στο βιβλίο Speech Correction, Van Riper, Erickson)
Η απάντηση είναι «ναι» και για να γίνουμε κατανοητοί θα σας παρουσιάσουμε έναν απλό ορισμό που θα αποτελέσει τον οδηγό σας στην προσπάθεια να υποστηρίξετε ποιοτικά τις επικοινωνιακές δυσκολίες των παιδιών του οικογενειακού σας περιβάλλοντος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όσο νωρίτερα γίνει αντιληπτή μία πιθανή γλωσσική καθυστέρηση ενός παιδιού, τόσο νωρίτερα θα υποστηριχτεί θεραπευτικά με συνέπεια να επιταχυνθεί η γλωσσική του ανάπτυξη.
Για να θεωρήσουμε ότι η ομιλία ενός παιδιού μπορεί είναι διαταραγμένη θα πρέπει να πληρεί τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα τρία βασικά κριτήρια:
1) Η παιδική ομιλία να «τραβά» την αρνητική προσοχή των ακροατών σε αυτήν
2) Η παιδική ομιλία να μην εξυπηρετεί την επικοινωνιακή πρόθεση του παιδιού (συχνά να μην γίνεται αντιληπτή η ομιλία)
3) Η παιδική ομιλία να προκαλεί δυσφορία στον ομιλητή αλλά και στον ακροατή.
Γράφουμε ότι ακόμα και αν πληρεί κάποιο από τα παραπάνω τρία βασικά κριτήρια μπορεί να είναι διαταραγμένη και όχι ότι είναι απόλυτα βέβαιο ότι υπάρχει διαταραχή ομιλίας γιατί αυτό μπορεί με ασφάλεια να το διαβεβαιώσει ο Λογοθεραπευτής της εμπιστοσύνης σας μέσα από κατάλληλες αξιολογητικές δραστηριότητες.
Ας αναφέρουμε όμως μερικές παραπάνω πληροφορίες για τα τρία βασικά κριτήρια.
-Η ομιλία που αποκλίνει από το αναμενόμενο αναπόφευκτα «τραβά» αρνητικά την προσοχή των ακροατών και ενίοτε προκαλεί αρνητικά σχόλια. Προσοχή δεν αποτελούν όλες οι αποκλίσεις στην ομιλία διαταραχή. Για παράδειγμα ένα παιδάκι 3 ετών που μπορεί να λέει την λέξη «ρολόι» ως «λολόι» δεν θα πρέπει να μας ανησυχήσει αλλά αν πράττει το αντίστοιχο στα σχολικά του χρόνια τότε πιθανότατα θα του φαινόταν χρήσιμη μία αξιολόγηση από Λογοθεραπευτή. Αναφερόμαστε λοιπόν σε εμφανείς αποκλίσεις από το αναμενόμενο σύνολο ικανοτήτων ομιλίας ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
– Στο δεύτερο κριτήριο αναφερόμαστε στις περιπτώσεις όπου η ομιλία του παιδιού συχνά δεν γίνεται κατανοητή από τους συνομιλητές του. η ομιλία αναπτύσσεται για να εξυπηρετεί την βασική επικοινωνιακή, κοινωνική ανάγκη άμεσης επαφής μας με τους γύρω μας. Αν αυτή η ανάγκη μας δεν ικανοποιείται, τότε δυσκολεύει αφάνταστα η καθημερινή λειτουργικότητα μας και παρεμποδίζεται σημαντικά η απαραίτητη διαδικασία κοινωνικοποίησης μας. Συνεπώς και πάλι θα χρειαστούμε την συμβουλή του Λογοθεραπευτή μας ώστε να ανακουφίσουμε επικοινωνιακά το παιδί μας.
– Η ομιλία μπορεί να προκαλεί δυσφορία στον ομιλητή ή στον ακροατή όμως σε περιπτώσεις Τραυλισμού ή σε περιπτώσεις σοβαρής δυσφωνίας. Η υπεύθυνη και έγκαιρη ενημέρωση μπορεί να κατευθύνει και να ανακουφίσει τον παιδί και την οικογένεια του από τα αρνητικά συναισθήματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν από την εμφανώς αποκλίνουσα ομιλία του παιδιού είτε στην επικοινωνιακή αυτοπεποίθηση του ιδίου είτε στους φροντιστές του.
Όπως γίνεται κατανοητό η έγκαιρη επικοινωνία με τον Λογοθεραπευτή της εμπιστοσύνης μας μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική ευτυχία των δικών μας παιδιών αλλά και των παιδιών του ευρύτερου οικογενειακού μας περιβάλλοντος, αρκεί να έχουμε στον νου μας τα τρία απλά βασικά κριτήρια που θα δικαιολογούν την όποια ανησυχία μας.