Επιμέλεια: Αλεξάνδρου Στράτος. Δ/ντής Προσέγγισης.
Υπάρχουν πολλές θέσεις που ένα παιδί θα πρέπει να εργάζεται. Σε αυτό το άρθρο παρατίθεται μία από τις πιο σημαντικές θέσεις που πολλοί ξεχνάμε να βάζουμε το παιδί να δραστηριοποιείται. Η ΚΑΘΕΤΗ ΘΕΣΗ. Το παιδί μπορεί είτε να ορθοστατεί, είτε να είναι σε όρθια γονυπετή θέση, είτε σε καθιστή θέση.
Πού βοηθάει η κάθετη θέση.
Είναι τόσο πολλά τα πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη του παιδιού, που πρέπει να γίνουμε όσο πιο συνοπτικοί μπορούμε για να μην γίνει το άρθρο κουραστικό.
-Ενδυνάμωση της έκτασης αυχένα. Η εργασία σε κάθετο (ελεγχόμενο από τον θεραπευτή) ύψος, βοηθά το παιδί να κρατάει το κεφάλι σηκωμένο στο ύψος εργασίας, κάτι που είναι πολύ επιβοηθητικό για παιδιά με αδύναμη έκταση αυχένα.
-Αύξηση της δύναμης και στάσης του κορμού. Η εργασία σε γονατιστή ή όρθια θέση σε ένα κάθετο επίπεδο, δίνει στα παιδιά μία πολύ καλή ευκαιρία να ενδυναμώσουν τον κορμό τους και να αυξήσουν τη φόρτιση στις αρθρώσεις των κάτω άκρων και να σταθεροποιήσουν τη λεκάνη. Δεν έχουν την ευκαιρία να «χυθούν» στην καρέκλα και η μόνη επιλογή τους είναι να εργαστούν οι ραχιαίοι μυς και να σταθεροποιηθεί η πύελος.
-Σταθερότητα και συνεργασία ώμου με αγκώνα. Η χρήση μεγαλύτερων κάθετων επιφανειών όπως οι πίνακες κιμωλίας, οι υαλοπίνακες μαρκαδόρου, τα κολλημένα στον τοίχο χαρτιά, οι πίνακες φελλού και οι πίνακες ενσφηνώσεων, βοηθούν το παιδί να χρησιμοποιήσει πιο αδρές κινήσεις στον ώμο και το βραχίονα που θα ενθαρρύνουν τη δύναμη και την ευελιξία σε όλες τις αρθρώσεις και τους μύες των άνω άκρων. Επίσης ενισχύει τα χέρια να δουλεύουν μακριά από τον κορμό.
-Πέρασμα μέσης γραμμής. Όταν το παιδί γράφει ή ζωγραφίζει σε μια μεγάλη κάθετη επιφάνεια, θα πρέπει να περάσει τη μέση γραμμή του σώματος του με το κυρίαρχο χέρι του για να γεμίσει όλους τους χώρους. Πρόκειται για μία πολύ καλή εξάσκηση για το πέρασμα της μέσης γραμμής και την εγκαθίδρυση μίας ισχυρής κυριαρχίας στο χέρι .
-Έκταση καρπού και βελτίωση της σύλληψης στο μολύβι. Η γραφή ή η ζωγραφική σε μια κάθετη επιφάνεια, βοηθά το παιδί να βάζει φυσικά τον καρπό σε μια εκτεταμένη θέση που ενθαρρύνει τη σταθεροποίηση στο χέρι για καλύτερο έλεγχο των εργαλείων γραφής.
-Αμφίπλευρος Συντονισμός. Μία πολύ καλή δραστηριότητα είναι να ζητήσουμε στο παιδί να γράψει σε ένα χαρτί ή να γεμίσει ένα στένσιλ που συγκρατεί με το άλλο χέρι. Απαιτεί σημαντικό αμφίπλευρο συντονισμό των χεριών (ένα για τη λειτουργία και ένα για να συγκρατήσει), ιδιοδεκτικότητα και δύναμη.
-Οπτική προσοχή και οπτικοκινητικός συντονισμός. Όταν το παιδί εργάζεται σε μια κάθετη επιφάνεια, η δραστηριότητα έρχεται πιο κοντά στα μάτια του. Αυτό βοηθά τα παιδιά που έχουν δυσκολία στο να διατηρήσουν οπτική προσοχή στις δραστηριότητες και μπορεί να βοηθήσει το συντονισμό χεριού-ματιού, καθώς το παιδί έχει μια καλύτερη εικόνα του τι κάνει.
-Ενημερότητα χώρου. Η εργασία σε μια μεγάλη κάθετη επιφάνεια, βοηθά το παιδί να βάλει σημαντικά κατευθυντικά σημάδια (πάνω, κάτω , αριστερά, δεξιά) και να τα αντιληφθεί το χώρο καλύτερα και ευκολότερα αφού θα σχετιστούν η ζωγραφική, τα σχήματα και οι λέξεις πολύ με το σώμα του.
-Μείωση της υπερκίνησης. Η εργασία σε μια κάθετη επιφάνεια, μπορεί να είναι ευεργετική για τα ευερέθιστα και υπερκινητικά παιδιά αφού εργάζονται καλύτερα σε όρθια ή όρθια γονυπετή θέση από ό, τι όταν κάθονται σε ένα θρανίο.
Κάποιες εύκολες δραστηριότητες για εργασία σε κατακόρυφο επίπεδο :
-Παίξτε με αυτοκόλλητα ! Βάλτε το παιδί να τα κολλήσει πάνω στον τοίχο σε διάφορα επίπεδα και στη συνέχεια δώστε του οδηγίες για το ποια αυτοκόλλητα να αγγίξει (μπορεί να χρειαστεί να πηδήξει για να τα φτάσει ή να σκύψει).
-Δημιουργείστε ευκαιρίες με κόλλημα Lego στον τοίχο με ταινίες διπλής κόλλησης. Χτίζοντας με Legos σε μια κάθετη επιφάνεια βοηθά πολύ τη εργασία σε κάθετο επίπεδο.
-Κολλήστε ένα κομμάτι χαρτί στον τοίχο και το παιδί πρέπει να βρει τις διαφορές ή να κάνει ένα στένσιλ
-Βάλτε το να γράψει με ένα μαρκαδόρο υαλοπίνακα και να σβήσει σε ένα κρεμασμένο καθρέφτη-Ζητείστε του να καρφώσει πινέζες σε φελλένιο πίνακα σε διαφορετικά ύψη
-Ζητείστε του να τοποθετήσει ή να βγάλει αντικείμενα από ράφια στο ύψος (ή και πιο ψηλά) από το κεφάλι του
-Βάλτε μία κορδέλα κρεμασμένη από το ταβάνι. Ζητείστε του να καρφώσει μανταλάκια ή να κολλήσει αυτοκόλλητα
-Μαγνητικός πίνακας σε κάθετο επίπεδο
-Ζητείστε του να στηρίξει ένα κάδρο σε διάφορες θέσεις στον τοίχο-Βάφει ένα τοίχο
-Ζητείστε του να κολλάει με σελοτέιπ τις ζωγραφιές του στον τοίχο
-Δακτυλομπογιές σε χαρτί σε κάθετο επίπεδο
– Ζητείστε του να καθαρίζει τα τζάμια του σπιτιού ή να απλώνει αφρό σε τζάμια
-Ξεκρεμάει – κρεμάει εύκολες κουρτίνες
-Κατασκευές, παιχνίδια (πχ τρίλιζα) σε κάθετο επίπεδο