Τσακίρη Μάρθα, Εργοθεραπεύτρια SI, YT 200HR, Kids YT 95HR και εκπαιδευμένη στη Yoga για παιδιά με αυτισμό και ειδικές ανάγκες 25 HR. Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ.
Παρατηρείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία γραφής;
Χρειάζεται να βελτιώσει το γράψιμό του; Κι αν ναι, γιατί;
Τα τελευταία άρθρα παγκοσμίως έχουν επισημάνει τις ανησυχίες των ειδικών υγείας σχετικά με τις γραφοκινητικές δεξιότητες των παιδιών. Αναφέρουν πως τα παιδιά όλο και περισσότερο δυσκολεύονται να κρατήσουν μολύβια και μαρκαδόρους, εν μέρει επειδή χρησιμοποιούν περισσότερο την τεχνολογία.
Η επικεφαλής εργοθεραπεύτρια του φορέα «HeartofEngland» (NHStrust) αναφέρει στην εφημερίδα Guardian πως η φύση του παιχνιδιού έχει αλλάξει. «Είναι ευκολότερο να δώσουμε στο παιδί ένα tablet από το να το ενθαρρύνουμε να ασχοληθεί με μία δραστηριότητα μυϊκής ενδυνάμωσης όπως τα τουβλάκια, οι χειροτεχνίες, το τράβηγμα παιχνιδιών ή σχοινιών. Εξ ‘αιτίας αυτού, δεν αναπτύσσουν τις υποκείμενες θεμελιώδεις δεξιότητες που χρειάζονται για τη σύλληψη και το κράτημα του μολυβιού».
Γιατί είναι το γράψιμο σημαντικό;
«Και τι πειράζει αν ένα παιδί δεν μπορεί να γράψει;» Ίσως ρωτήσετε.
Σίγουρα τα παιδιά μελλοντικά, θα πληκτρολογούν και θα κυλούν τα δάχτυλα τους πάνω σε οθόνες, παρά θα γράφουν. Ωστόσο, έρευνες έχουν καθιερώσει εδώ και καιρό συνδέσμους μεταξύ των δεξιοτήτων των χεριών (λεπτή κίνηση) π.χ. γράψιμο, των μελλοντικών μαθηματικών και του γραμματισμού σε ακαδημαϊκό επίπεδο [Cameronetal 2012].
Η LauraDinehart, Επίκουρος Καθηγήτρια στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, σε μία δημοσίευση της το 2014 τονίζει ότι «η πρόσφατη μελέτη παιδιών υποδηλώνει ότι το γράψιμο μπορεί να υποστηρίζει θεμελιώδεις δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες για τη μετέπειτα ακαδημαϊκή λειτουργία».
Η κ. Dinehart αναφέρεται στην έρευνα παιδιών ηλικίας τεσσάρων και πέντε ετών, τα οποία έγραφαν γράμματα με το χέρι τους και στα οποία βρέθηκε ότι ενεργοποιούνταν περιοχές στον εγκέφαλό τους οι οποίες προσδιορίζονται ως «κύκλωμα ανάγνωσης». Στην πραγματικότητα, το γράψιμο των γραμμάτων ενεργοποιούσε αυτές τις περιοχές του εγκεφάλου περισσότερο από την ιχνηλασία ή την πληκτρολόγηση των γραμμάτων. Ο αντίκτυπος της ενεργοποίησης αυτού του «κυκλώματος ανάγνωσης» στη γενικότερη ανάπτυξη δεν είναι σαφής, αλλά οι ερευνητές συμπέραναν ότι η γραφοκινητικότητα φαίνεται να υποστηρίζει την ανάπτυξη της ανάγνωσης στα νέα παιδιά (JamesandEngelhardt, 2012).
Για να διαβάσετε το άρθρο, εμπλουτισμένο με πολλά tips ανοίξτε το αρχείο πατώντας εδώ