Νικητοπούλου Χριστίνα, Λογοθεραπεύτρια PhD. Κέντρο Προσέγγιση
Η καταληπτότητα της ομιλίας των παιδιών επιτυγχάνεται σταδιακά, καθώς μεγαλώνουνκαι ωριμάζουν. Παρά το γεγονός ότι τα παιδιά αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς, η επιστημονική έρευνα καθορίζει κατευθυντήριες οδηγίες αναφορικά με τις επικοινωνιακές δεξιότητες. Κάθε μία από αυτέςκατακτάταιέωςκάποια συγκεκριμένη ηλικία. Οι γονείς που ανησυχούν μπορούν να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή για αξιολόγηση εάν:
Το παιδί κάτω των 12 μηνών:
- Είναι ήσυχο και δεν βαβίζει
- Τα βαβίσματα του εμπεριέχουν ελάχιστους ήχους
- Εμφανίζει δυσκολίες σίτισης
Το παιδί 1-2 ετών:
- Δεν έχει παράξει πρώτες λέξεις
- Δεν παράγει πλέον λέξεις που χρησιμοποιούσεπρωτύτερα
- Δεν προσθέτει νέες λέξεις στο ρεπερτόριο του κάθε μήνα
- Δεν έχει ξεκινήσει να παράγει μικρές φράσεις των δύο λέξεων
- Χρησιμοποιεί ελάχιστους ήχους/ φωνήματα- έλλειψη παραγωγής συμφώνου έως τους 12 μήνες, έλλειψη παραγωγής 3 συμφώνων έως τους 16 μήνες*
- Χρησιμοποιεί κυρίως φωνήεντα και ελάχιστα συλλαβικά σχήματα στην ηλικία των 13-18 μηνών (π.χ Σ-Φ-Σ, «μαμ»)
- Εμφανίζει εκνευρισμό με τη δυσκολία επικοινωνίας
Το παιδί 2-3 ετών:
- Έως την ηλικία των 24 μηνών δεν παράγει πολλούς ήχους/λέξεις- έλλειψη παραγωγής 5 συμφώνων*
- Δεν χρησιμοποιεί ιδιαιτέρως οπίσθια φωνήματα (/k/, /g/), ενώ εμφανίζει προτίμηση στη χρήση στιγμιαίων φωνημάτων (/p/, /b/, /d/, /t/)*
- Δεν παράγει φράσεις 2-3 λέξεων
- Η ομιλία του παιδιού δε γίνεται καταληπτή από οικείους ενήλικες
- Εμφανίζει εκνευρισμό με τη δυσκολία επικοινωνίας
- Χρησιμοποιεί σύνθετη μη λεκτική επικοινωνία- χειρονομίες, αντί για την ομιλία
Το παιδί 3-4 ετών:
- Δε χρησιμοποιεί τους περισσότερους ήχους- φωνήματα
- Το ρεπερτόριο του δεν εμπεριέχει επαρκές αριθμό λέξεων, που να αντιστοιχεί στη χρονολογική του ηλικία
- Δε χρησιμοποιεί ιδιαιτέρως προτάσεις για να επικοινωνήσει
- Η ομιλία του συνήθως δεν είναι καταληπτή από μη εξοικειωμένους ομιλητές
Η παρούσα λίστα ελέγχου βασίστηκε στην ακόλουθη βιβλιογραφική αναφορά:
*Overby,M.S.,Caspari,S.S.,&Schreiber,J.(2019).Volubility,consonantemergence,andsyllabicstructureininfantsandtoddlerslaterdiagnosedwithchildhoodapraxiaof speech, speech sound disorder, and typical development: A retrospectivevideoanalysis.Journal of Speech, Language, and Hearing Research.Doi:10.30/2019_JSLHR-S-18-0046