ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ, ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΓΙΑΝΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ, ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ, ΖΑΧΑΡΑΚΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ, ΗΛΙΕΒΑ ΜΕΛΙΝΑ, ΜΕΛΑΔΑΚΗΣ ΠΕΤΡΟΣ, ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ. Επιστημονική Εταιρεία Ειδικής Αγωγής «ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ»
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:
Ο εντοπισμός ιδιαίτερων χαρακτηριστικών στο αισθητηριακό προφίλ παιδιών διαφορετικών παθήσεων
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:
Πραγματοποιήθηκε μεταξύ των ετών 2003-2007
Αριθμός παιδιών: 337 παιδιά ηλικίας 4-10 ετών που παρακολούθησαν αξιολογητικά ή θεραπευτικά τα προγράμματα του Κέντρου «ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ»
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: οι γονείς συμπλήρωναν το ερωτηματολόγιο με την βοήθεια του θεραπευτή –εάν κρινόταν απαραίτητο σε ερωήσεις που δεν κατανοούσαν
ΛΟΙΠΑ: μετά την στάθμιση της W.DUNN είναι η μεγαλύτερη έρευνα που αναφέρεται παργοσμίως στην βιβλιογραφία για το συγκεκριμένο αξιολογητικό εργαλείο. Άλλες έρευνες περιλάμβαναν: MILLER, REISMAN & SIMON 2002 n=85, S.ROGERS, S.HEPBURN, E.WEHNER 2003 n=102, E. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝ. 2004 n=90
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
ΑΥΤΙΣΜΟΣ (n=50)
ΥΨ ΑΥΤΙΣΜΟΣ (n=46)
ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ (n=50)
ΣΥΝΔ ΔΕΠ-Υ (n=47)
ΜΑΘ ΔΥΣΚ (n=45)
ΔΙΑΤ/ΧΕΣ ΛΟΓ-ΟΜ (n=53)
ΝΟΗΤ ΚΑΘ (n=46)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ:
“SENSORY PROFILE” (SHORT FORM). WINNIE DUNN Ph.D,OTR,FAOTA. THE PSYCHOLOGICAL CORPORATION1999
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
Το άθροισμα των σκορ τοποθετείται στα “total scores”.
Ανάλογα με το άθροισμα τοποθετείται το παιδί εάν αντιμετωπίζει «πιθανή» ή «καθαρή» διαταραχή στην αισθητηριακή ολοκλήρωση.
Βρέθηκε από την έρευνα ότι σχεδόν σε όλες τις παθήσεις, το λιγότερο τα μισά παιδιά είχαν δυσκολίες (πιθανές ή καθαρές).
Το μικρότερο ποσοστό ήταν στις «διαταραχές λόγου-ομιλίας» όπου όμως και πάλι το ποσοστό ήταν υψηλότατο (1 στα 3 παιδιά)
ΠΟΣΟΣΤΟ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΣΤΑ TOTAL SCORES (ΚΑΘΑΡΕΣ + ΠΙΘΑΝΕΣ)
ΑΥΤΙΣΜΟΣ 78%
ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ 72%
ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΔΕΠ-Υ 68%
ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ 54%
ΥΨΗΛΟΣ ΑΥΤΙΣΜΟΣ 52%
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ 48%
ΔΙΑΤ/ΧΕΣ ΛΟΓΟΥ-ΟΜΙΛΙΑΣ 32%
Στην οπτικοακουστική ευαισθησία σε καμμία πάθηση δεν βρέθηκαν σοβαρές δυσκολίες. Εκτός αυτού κατά τομέα καταγράφηκαν τα εξής:
ΑΥΤΙΣΜΟΣ: σε όλους τους τομείς τόσο καθαρές όσο και μικτές δυσκολίες
ΥΨ. ΑΥΤΙΣΜΟΣ: σε όλους τους τομείς μικτές δυσκολίες όχι καθαρές στην ευαισθησία κίνησης
ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ: σε όλους τους τομείς μικτές δυσκολίες εκτός της γευστικής αισθητικότητας. Επίσης όχι καθαρές στο ακουστικό φιλτράρισμα.
ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΔΕΠ-Υ: σε όλους τους τομείς μικτές δυσκολίες εκτός της χαμηλής ενέργειας.
ΜΑΘ. ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: όχι μικτές δυσκολίες στο απτικό και την ευαισθησία κίνησης. Επίσης όχι καθαρές στο γευστικό
ΔΙΑΤ/ΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΟΜΙΛΙΑΣ: Μικτές στο ακουστικό φιλτράρισμα και καθαρές μόνο στην υπερκινητικότητα.
ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ: σε όλους τους τομείς μικτές δυσκολίες όχι καθαρές στο γευστικό
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Τα παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν σε ένα πολύ υψηλό ποσοσό δυσκολίες στην αισθητηριακή ολοκλώρωση, όπως αναγνωρίζουν οι γονείς τους.
Πρέπει να τονιστεί ότι στην Ελλάδα οι γονείς των παιδιών δεν έχουν εξοικειωθεί με τις δυσκολίες αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Παρ’ όλα αυτά όμως εντοπίζουν τις δυσκολίες
Οι μεγαλύτερες δυσκολίες (>20%)κατά κατηγορία εντοπίζονται
από τους γονείς στα εξής με βάση τις καθαρές δυσκολίες:
Απτικη αισθητικοτητα
Αυτισμός
Υψηλός αυτισμός
Δυσπραξία
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Νοητική Καθυστέρηση
Γευστικο-οσφρητική αισθητικότητα
Αυτισμός
Υψηλός αυτισμός
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Ευαισθησία κίνησης
Αυτισμός
Δυσπραξία
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Νοητική Καθυστέρηση
Αναζήτηση αισθητικότητας
Αυτισμός
Υψηλός αυτισμός
Δυσπραξία
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Μαθ. Δυσκολίες
Διατ/χές Λόγου-Ομιλίας
Νοητική Καθυστέρηση
Ακουστικό φιλτράρισμα
Αυτισμός
Υψηλός αυτισμός
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Μαθ. Δυσκολίες
Νοητική Καθυστέρηση
Χαμηλή ενέργεια
Αυτισμός
Υψηλός αυτισμός
Δυσπραξία
Σύνδρομο ΔΕΠ-Υ
Μαθ. Δυσκολίες
Νοητική Καθυστέρηση
Αναλύοντας τα συμπεράσματα:
-Κρίνεται αναγκαία η παρουσία του Εξειδικευμένου στην μέθοδο «Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης» Εργοθεραπευτή στην Δ/νική Ομάδα σε όλες τις Διαγνωστικές Μονάδες
-Κρίνετα αναγκαία η λειτουργία «Πολυδύναμων Κέντρων Παρέμβασης» αφού ακόμη και παιδιά με πιο «αμιγείς» παθήσεις όπως πχ οι «Διατ/χές Λόγου-Ομιλίας» κατά το 32% αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αισθητηριακή ολοκλήρωση
– Κρίνεται απαραίτητο το “SENSORY PROFILE” (SHORT FORM) να χορηγείται από όλες τις ειδικότητες και να λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν πριν την τοποθέτηση της διάγνωσης – και κύρια της διαφοροδιάγνωσης- στο παιδί.
Παράδειγμα 1ο : ένα παιδί με νοητική καθυστέρηση δεν εμφανίζει συχνά γευστικο-οσφρητική υπερ-ευαισθησία σε σχέση με ένα παιδί με αυτισμό.
Παράδειγμα 2ο : ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν εμφανίζει συχνά ευαισθησία κίνησης σε σχέση με ένα άτομο με δυσπραξία.
Παράδειγμα 3ο: ένα παιδί με δυσπραξία δεν εμφανίζει συχνά δυσκολίες στο ακουστικό φιλτράρισμα σε σχεση με ένα άτομο με “Asperger syndrome”.
-Τα αποτελέσματα του “SENSORY PROFILE” (SHORT FORM) μπορούν όμως να αναλυθούν όσον αφορά το πλάνο παρέμβασης ΜΟΝΟΝ από εξειδικευμένο στην μέθοδο «Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης» Εργοθεραπευτή ο οποίος οφείλει να χορηγεί “sensory diet” για το σοπίτι.
– Προφανώς για τα παιδιά με επίσημες διαγνώσεις πχ Μ. Δ. και ΔΕΠ-Υ θα πρέπει να διερευνηθεί βαθύτερα η πιθανότητα δευτερoγενούς ή πρωτογενούς διαταραχής λόγω δυσκολιώ Α.Ο.
– Κρίνεται απαραίτητο το “SENSORY PROFILE” (SHORT FORM) να χορηγείται από τους παιδιάτρους για την πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών στην ανάπτυξη (πρ΄πει να αναφερθεί ότι υπάρχει και η έκδοση για ηλικίες 0-3 ετών που είναι διαφορετικό).
Λοιποί Προβληματισμοί:
– Το εργαλείο “SENSORY PROFILE” (SHORT FORM) δεν έχει σταθμιστεί στην Ελλάδα, κάτι που αποδεικνύεται ότι είναι απαρίτητο να γίνει.
– Οι γονείς των παιδιών με οποιαδήποτε αναπτυξιολογική δυσκολία θα πρέπει να εξοικειωθούν περισσότερο στα θέματα Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης. Να ενηερωθούν και να εκπαιδευτούν για να βοηθήσουν περισσότερο τα παιδιά τους.
– Λαμβάνοντας υπ’όψιν τα αποτελέσματα των “SENSORY PROFILE” πιθανώς κάποιες διαγνωστικές κατηγορίες να πρέπει να τροποποιηθούν τόσο από τις Ιατρικές Ειδικότητες όσο φυσικά και από τις καλύψεις θεραπειών από τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
– θα ήταν σκόπιμο να διεξαχθεί έρευνα προ και μετά εφαρμογής θεραπείας παρέμβασης μέσω της Μεθόδου «Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης» και η σύγκριση των αποτελεσμάτων με άλλα test (για παράδειγμα σ΄γκριση με τα αποτελέσματα στο «ΑΘΗΝΑ ΤΕΣΤ» για παιδιά σχολικής ηλικίας ή το “MILLER ASSESSMENT FOR PRE-SCHOOLERS” για παιδιά προσχολικής ηλικίας). Στην χώρα μας έχει πραγματοποιηεί μόνο έρευνα “sensory profile” και “CAR’S” για παιδιά με αυτισμό (Αλεξάνδρου 2006).