Μετάφραση-Επιμέλεια: Βακάλη Αγάθη, Εργοθεραπεύτρια SIT, Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Τι μπορεί να κάνει ένας εκπαιδευτικός;
Να διευκολύνει τις μεταβάσεις
Να παρέχει οπτικές σημάνσεις μέσα στην ημέρα, ώστε να προετοιμάζει τους μαθητές για αλλαγές στην ρουτίνα. Για παράδειγμα, μπορούν να συστηθούν κοινωνικές ιστορίες, οι οποίες να προετοιμάζουν και να εξοικειώνουν τον μαθητή με θέματα, προγράμματα και δραστηριότητες. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι κοινωνικές ιστορίες είναι αποτελεσματικές στο να εξηγούν συμβατές συμπεριφορές. Οι πίνακες εικόνων επίσης παρέχουν οπτικούς υποβολείς που στηρίζουν τους μαθητές με επικοινωνιακές δυσκολίες.
Να ενσωματώσει δραστηριότητες και/ή αντικείμενα που να βοηθούν τον μαθητή να αναπροσανατολίζει την προσοχή του και να τον βοηθά στην μετάβαση από την μία δραστηριότητα στην άλλη. Όταν ζητάμε από έναν μαθητή να οδηγήσει την τάξη στον διάδρομο ή να κλείσει να φώτα της τάξης παρέχεται σ’ αυτόν μία ευκαιρία για ηγεσία. Επίσης παρέχεται στον μαθητή μία αρμοδιότητα που έχει νόημα και απαιτεί συνεργασία και επωφελεί όλη την τάξη.
Να χρησιμοποιήσει ημερήσια γραπτά προγράμματα, καταγραφές ή λίστες για να αυξηθεί η προβλεψιμότητα των γεγονότων για τον μαθητή και να ελαττωθεί το άγχος του. Τα συμπεράσματα των ερευνών δείχνουν ότι αυξάνοντας την προβλεψιμότητα των δραστηριοτήτων και παρουσιάζοντας πληροφορίες σε μικρότερες προσαυξήσεις, διευκολύνεται ο μαθητής στο να εμπλέκεται καλύτερα σε εργασίες.
Να παρακολουθεί τις αισθητηριακές ανάγκες
Παρακολουθήστε το παιδί, ώστε να διερευνήσετε εάν αναζητά αισθητηριακές εμπειρίες μέσα στην αίθουσα ή εάν αποφεύγει κάποιες εμπειρίες. Για παράδειγμα, κάποια παιδιά μπορεί να φαίνονται καταβεβλημένα από λαμπερά φώτα, έντονες οσμές από το κυλικείο ή δουλεύοντας με υφές, όπως η κόλλα. Μπορείτε να μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας με έναν Εργοθεραπευτή και να συνεργαστείτε για την επιλογή των δραστηριοτήτων και τον εξοπλισμό που θα βοηθήσουν τον μαθητή να διαχειριστεί τις αισθητηριακές εμπειρίες. Τα ευρήματα μίας συστηματικής έρευνας υποδεικνύουν ότι οι αισθητηριακές παρεμβάσεις μπορούν να βοηθήσουν στα αποτελέσματα της θετικής συμπεριφοράς στους μαθητές.
Σχεδιάστε έναν χώρο μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, ο οποίος να επιτρέπει στον μαθητή να μειώνει την αισθητηριακή εισροή, όπως τους δυνατούς ήχους από τα κουδούνια του σχολείου ή τις ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα. Μία ήσυχη γωνία που περιλαμβάνει μία εσωτερική σκηνή, μία κουβέρτα, ακουστικά για κλασική μουσική ή καρέκλα πουφ μπορεί να ηρεμήσει ή να ανακουφίσει έναν μαθητή που μπορεί να βιώνει πολλή αισθητηριακό ερεθισμό. Οι έρευνες υποστηρίζουν πως πρέπει να μετατρέψουμε το περιβάλλον της τάξης προληπτικά για να ηρεμούν οι μαθητές προτού υπερδιεγερθούν.
Αντιμετωπίστε τις ανάγκες για ψυχική υγεία
Παράσχετε ευκαιρίες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας για να διαχειριστείτε τα συναισθήματα με κατάλληλους τρόπους. Για παράδειγμα, μία εικόνα ενός φαναριού μπορεί να καθοδηγεί τους μαθητές σε αυτοέλεγχο και στην συνέχεια οι κατάλληλες συμπεριφορές μπορούν να επέλθουν μέσω κοινωνικών ιστοριών και παιχνίδια ρόλων.
Εφαρμόστε ένα σύστημα ανταμοιβής που να ενισχύει θετικές συμπεριφορές. Καθιερώστε μία σταθερή καταγραφή σε συνεργασία με την οικογένεια. Αυτή η θετική ανατροφοδότηση θα ενισχύει την αυτοεκτίμηση του μαθητή.
Αναπτύξτε σχέσεις με συνομηλίκους
Χτίστε φιλίες μέσω δραστηριοτήτων, οι οποίες να προϋποθέτουν συνεργασία 2 ατόμων. Έρευνες έχουν δείξει ότι χρησιμοποιώντας τυπικά αναπτυσσόμενους συνομήλικους ως μοντέλα συμπεριφοράς αυξάνεται η θετική αλληλεπίδραση. Ακόμα, μπορείτε να δημιουργήσετε δραστηριότητες για όλη την τάξη, όπως εκστρατεία γραφής, ή δημιουργήστε ένα περιοδικό ή μία εφημερίδα της τάξης, στα οποία να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές. Ωθήστε το παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες, οι οποίες να διευκολύνουν την αλληλεπίδραση, όπως η διανομή βιβλίων και εργασιών κατά την διάρκεια του μαθήματος ή η διανομή του εξοπλισμού της αυλής κατά τη διάρκεια του διαλείμματος.
Ενσωματώστε μουσική και τέχνες στις δραστηριότητες για να αναπτυχθούν οι δεξιότητες επικοινωνίας σε συνάρτηση με τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες του παιδιού. Συνεργαστείτε με μία πληθώρα από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό υποστήριξης για να επιλέξετε κατάλληλες δραστηριότητες, όπως συμμετοχή σε χορωδία ή ζωγραφική ενός τοίχου στα πλαίσια μίας εργασίας. Έρευνες δείχνουν ότι οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τέχνες μπορούν να αποτελέσουν ένας επιτυχής τρόπος για διευκόλυνση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των συμμαθητών.
ΠΗΓΗ: American Occupational Therapy Association. (2009). Help Students with Autism Achieve Greater Success in Academic Performance and Social Participation. ΑΟΤΑ