-δυσκολεύεται ή δεν κατέχει προσχολικές έννοιες που αφορούν:
ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ
ΜΕΓΕΘΗ
ΧΡΩΜΑΤΑ
ΣΧΗΜΑΤΑ
ΑΡΙΘΜΗΣΗ ΕΩΣ ΤΟ 5
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΑΝΤΙΘΕΤΑ
ΑΠΛΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΧΡΟΝΟΥ
ΑΠΛΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΧΩΡΟΥ
-δυσκολεύεται στην ακουστική διάκριση συλλαβών, φτωχή φωνολογική ενημερότητα (πχ «πες μου από ποιο γράμμα αρχίζει η λέξη άλογο», «πες μου μια λέξη που αρχίζει από –ε-»
-η ζωγραφική του έκφραση είναι φτωχή
-έχει χαμηλή ικανότητα μίμησης
-έχει μικρή ποικιλία δραστηριοτήτων ενασχόλησης
-δυσκολεύεται να συμμετάσχει σε συμβολικό παιχνίδι
-δυσκολεύεται να αναλάβει πρωτοβουλία στο παιχνίδι, δεν δείχνει να ενδιαφέρεται να εξερευνήσει το περιβάλλον
-δυσκολεύεται να εκφράσει τα συναισθήματά του ή να τα διαχειριστεί
-δυσκολεύεται στο κατασκευαστικό παιχνίδι
-δυσκολεύεται στην κατασκευή puzzles
-αργεί να κατανοήσει τι πρέπει να κάνει σε μαθησιακές δραστηριότητες
-αποφεύγει να εμπλακεί σε μαθησιακές δραστηριότητες
-διατηρεί εξαιρετικά αργούς ρυθμούς για την ολοκλήρωση μίας δραστηριότητας ή δεν μπορεί να οργανωθεί ανεξάρτητα για να την ολοκληρώσει
-διασπάται πολύ εύκολα η προσοχή του από ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα και δυσκολεύεται να επανέλθει στην δραστηριότητά του
-δυσκολεύεται να συνεργαστεί με άλλα παιδιά σε ομαδικές δραστηριότητες
-έχει χαμηλές επικοινωνιακές δεξιότητες, περιορισμένο αυθόρμητο λόγο, δεν αναδιηγείται εύκολα περιστατικά της καθημερινότητάς του, έχει πολύ χαμηλό λεξιλόγιο, δυσκολεύεται να μάθει νέες λέξεις
-έχει χαμηλή μνημονική ικανότητα (δεν συγκρατεί εύκολα νέες πληροφορίες και χρειάζεται πολλές επαναλήψεις για να μάθει κάτι)
-δυσκολεύεται στην συμμετοχή σε ελεύθερη συζήτηση για θέματα κοινού ενδιαφέροντος
-η κριτική του ικανότητα είναι περιορισμένη
-δυσκολεύεται να αποστηθίσει ποιήματα
-ενώ έχει διδαχθεί, στην ηλικία των 5, 5 ετών δεν μπορεί να γράψει το όνομά του
ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΟΤΑΝ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ:
-δεν γνωρίζει βασικές μαθησιακές έννοιες (γλώσσα, μαθηματικά, χώρος, χρόνος κλπ) που έχει διδαχθεί σε προηγούμενες τάξεις
-δυσκολεύεται στην αποστήθιση κειμένων
-δυσκολεύεται στον εντοπισμό βασικών σημείων κειμένων
-έχει χαμηλή ικανότητα αυτοδιόρθωσης
-δεν μπορεί να οργανωθεί ανεξάρτητα
-δεν διαβάζει μόνο του στο σπίτι (χρειάζεται την βοήθεια του ενήλικα ακόμα και σε μαθησιακές δραστηριότητες που γνωρίζει)
-δυσκολεύεται να μεταφέρει τις σκέψεις του και γενικότερα τον προφορικό λόγο σε γραπτό κείμενο
-ενώ η ανάγνωσή του είναι επαρκής για την ηλικία του, δεν κατανοεί αυτό που διάβασε ή/και δεν μπορεί να απαντήσει σε βασικές ερωτήσεις
-ενώ γνωρίζει τους ορθογραφικούς κανόνες, κάνει επίμονα ορθογραφικά λάθη στις καταλήξεις των λέξεων
-δυσκολεύεται να θυμηθεί την θεματική ορθογραφία των λέξεων κάνοντας συχνά και διαφορετικά λάθη (πχ κινηγός-κηνιγός-κυνοιγός-κινιγός)
-δυσκολεύεται α προσανατολιστεί μέσα στην εβδομάδα («τι ημέρα έχουμε σήμερα;» «εχθές;» «αύριο;»), να θυμηθεί τους μήνες, τις εποχές
-ενώ τα έχει διδαχθεί, δυσκολεύεται να διακρίνει τα μέρη του λόγου (ρήμα, ουσιαστικό, επίθετο)
-όταν γράφει παραλείπει συστηματικά γράμματα και συλλαβές
-όταν γράφει αντιστρέφει συχνά την θέση συλλαβών, γραμμάτων (πχ σατάλα, ήλοις)
-γράφει καθρεπτικά συστηματικά γράμματα ή/και αριθμούς (πχ 9 αντί Ρ, ε αντί 3)
-αποτυγχάνει συστηματικά να κατανοήσει τις μαθηματικές έννοιες της σχολικής του βαθμίδας (πχ πρόσθεση – αφαίρεση – δεκάδες – κρατούμενο)
-κατά την γραφή:
παραλείπει τα σημεία στίξης
δεν τονίζει τις λέξεις
δεν διαχωρίζει τις λέξεις
γράφει τηλεγραφικά
-κομπιάζει στην ανάγνωση, παραλείπει λέξεις ή συλλαβές, μπερδεύει την σειρά, διαβάζει αυθαίρετα λέξεις (πχ αυτοκριτική = αυτοκίνητο)
-δυσκολεύεται να διαβάσει νεωτεριστικές συλλαβές που περιλαμβάνουν 2 φωνήεντα (πχ εαλ, εογ, φια )