Τμήμα Εργοθεραπείας Κέντρο Προσέγγιση
Οι θεωρητικές προσεγγίσεις προτείνουν μια ιεραρχική οργάνωση αισθητηριακών και ανώτερης τάξης γνωστικών διαδικασιών, στην οποία η αισθητηριακή επεξεργασία επηρεάζει ορισμένες γνωστικές και εκτελεστικές λειτουργίες.
Ο κύριος στόχος της μελέτης που πραγματοποίησαν οι GemmaPastor-Cerezuela, Maria-InmaculadaFernández-Andrés, PilarSanz-Cervera και DianaMarín-Suelves και παρουσιάστηκαν τον Ιανουάριο του 2020 στο ELSEVIER , ήταν να αναλύσει εάν οι δυσλειτουργίες της αισθητηριακής επεξεργασίας μπορούν να προβλέψουν τις γνωστικές και εκτελεστικές δυσλειτουργίες που αξιολογήθηκαν σε μια ομάδα παιδιών με διαταραχή φάσματος αυτισμού επιπέδου 2 (ΔΑΦ) στο σχολικό πλαίσιο.
Μέθοδοι και διαδικασίες
Συμμετείχαν δύο ομάδες παιδιών: μια ομάδα ΔΑΦ (n = 40) και μια ομάδα παιδιών με τυπική ανάπτυξη (η ομάδα σύγκρισης, n = 40). Η αισθητηριακή επεξεργασία των παιδιών αξιολογήθηκε με βάση τις αντιλήψεις των δασκάλων τους και οι εκτελεστικές και γνωστικές λειτουργίες των παιδιών αξιολογήθηκαν χρησιμοποιώντας μέτρα άμεσης απόδοσης.
Αποτελέσματα
Στην ομάδα ΔΑΦ, οι δυσκολίες της αισθητηριακής επεξεργασίας προέβλεπαν εκτελεστικές και γνωστικές δυσλειτουργίες στους συγκεκριμένους τομείς του ανασταλτικού ελέγχου, της ακουστικής παρατεταμένης προσοχής και της βραχυπρόθεσμης λεκτικής μνήμης, μετά τον έλεγχο της πιθανής επίδρασης της σοβαρότητας της ΔΑΦ . Επιπλέον, η ομάδα ΔΑΦ έδειξε υψηλότερα επίπεδα αισθητηριακής, εκτελεστικής και γνωστικής δυσλειτουργίας από την ομάδα σύγκρισης.
Συμπεράσματα και επιπτώσεις
Η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να διερευνήσει εάν επαρκείς αισθητηριακές παρεμβάσεις σε παιδιά με ΔΑΦ στο σχολικό πλαίσιο μπορούν να βελτιώσουν αυτές τις συγκεκριμένες εκτελεστικές και γνωστικές λειτουργίες.