Μπουρίκα Μαρία, Εργοθεραπεύτρια S.I.T.
πηγή: http://theinspiredtreehouse.com/child-development-core-strengthening-for-kids/
Η ενδυνάμωση του κορμού είναι ουσιώδης για την εξέλιξη αναπτυξιακών δεξιοτήτων. Ο κορμός είναι το κέντρο ελέγχου για οτιδήποτε κάνει το σώμα. Είναι δύσκολο για κάποιον να ισορροπήσει, να κάνει συντονισμένες κινήσεις χρησιμοποιώντας και τις δύο πλευρές του σώματος του, να καθίσει ευθυτενής σε μια καρέκλα, να κρατήσει ένα μολύβι, να κάνει σωστό έλεγχο ψαλιδιού ή να εκτελέσει πηδηματάκια αν δεν έχει έναν ισχυρό κορμό σώματος. Η μειωμένη δύναμη του κορμού μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της W- θέσης, καθώς και καθυστερημένη ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων. Επίσης στην αδυναμία διατήρησης μιας λειτουργικής στάσης τόσο στο σπίτι, όσο και το σχολείο.
Εδώ είναι μερικές βασικές ασκήσεις ενδυνάμωσης. Σιγουρευτείτε ότι όταν το παιδί εκτελεί τις ασκήσεις δεν κρατά την αναπνοή του γιατί τότε δεν χρησιμοποιεί σημαντικούς μυς του κορμού που στοχεύουν αυτές οι ασκήσεις.
-Γέφυρα. Το παιδί ξαπλώνει με την πλάτη και τα γόνατα λυγισμένα να ακουμπούν το πάτωμα. Ζητήστε του να σπρώξει δυνατά από τις φτέρνες δυνατά για να σηκώσει τον πωπό του από το πάτωμα. Σιγουρευτείτε ότι κρατάει το κεφάλι και τους ώμους στο πάτωμα. Προσπαθεί να κρατηθεί όσο περισσότερο μπορεί.
Πως μπορείτε να το τροποποιήσετε:
-Ζητήστε από το παιδί να ανεβάζει και να κατεβάζει με έλεγχο(μέχρι 3 επαναλήψεις).
-Τοποθετήστε ένα χνουδωτό κουκλάκι ανάμεσα στα γόνατα του παιδιού και ζητήστε του να το σφίγγει ενώ εκτελεί την άσκηση.
-Για μεγαλύτερη πρόκληση το παιδί τοποθετεί τα πόδια του σε μαξιλάρι ή μια μικρή μπάλα και προσπαθεί να διατηρήσει τη σταθερότητα ενώ κάνει τη γέφυρα.
-Σούπερμαν. Το παιδί βρίσκεται σε πρηνή θέση στο πάτωμα και προσπαθεί να σηκώσει τα χέρια ψηλά και μπροστά έτσι ώστε και το πάνω μέρος του κορμού να σηκωθεί από το πάτωμα.
Πως μπορείτε να το τροποποιήσετε:
-Μπορεί να σηκώσει τα πόδια του; Μπορεί να σηκώσει και τα χέρια και τα πόδια;
-Μπορεί να συγκρατήσει μία μπάλα ανάμεσα στα χέρια ή τα πόδια του ενώ είναι ψηλά;
-Τοποθετήστε ένα χνουδωτό κουκλάκι στην πλάτη του παιδιού για να ολοκληρώσει την άσκηση με τέτοιο έλεγχο έτσι ώστε να εμποδίσει την πτώση του.
-Για μεγαλύτερη διασκέδαση το παιδί πρέπει να φτάσει το χέρι σας για να πάρει ένα αυτοκόλλητο και να το κολλήσει στον τοίχο.
-Μπορείτε να δοκιμάσετε να εκτελέσει πάνω σε κούνια ή μία μεγάλη μπάλα όπου θα το συγκρατείτε.
-«Μη με αφήσεις να σε ρίξω κάτω». Αυτή είναι μια διασκεδαστική άσκηση. Μπορεί να γίνει είτε με μικρά παιδιά στην αγκαλιά σας, είτε με μεγαλύτερα πάνω σε θεραπευτική μπάλα ή σε στάση γονυπετής. Ο στόχος είναι να διατηρήσουν την σταθερότητα του κορμού τους για να μείνουν όρθια. Αν έχετε ένα μικρό παιδί στην αγκαλιά σας, καθίστε σε καναπέ ή κρεβάτι για ασφαλή προσγείωση. Στην αρχή αναπηδήστε τα πάνω κάτω μερικές φορές και μετά προσπαθήστε να τα ρίξετε κάτω. Τις πρώτες φορές πολύ πιθανό είναι να πέσουν κάτω. Δείτε αν μπορείτε να αυξήσετε σταδιακά την δύναμη που χρειάζεται για να τα ρίξετε κάτω. Το να σηκωθούν επίσης είναι μέρος της ενδυνάμωσης του κορμού. Για αυτό σταδιακά μειώστε τη βοήθεια που τους δίνετε για να βρεθούν στην καθιστή θέση πάλι.
Πως μπορείτε να το τροποποιήσετε:
-Βάλτε το παιδί σε στάση γονυπετή, να πιάνει μπάλες που του πετάτε. Χρησιμοποιείστε διάφορες μπάλες. Όσο πιο βαριά η μπάλα τόσο πιο μεγάλη η πρόκληση για τον κορμό.
-Απλά να κάθεται το παιδί σε θεραπευτική μπάλα και να αναπηδά, είναι από μόνη της μια άσκηση ενδυνάμωσης κορμού.
-Σανίδα. Το παιδί βρίσκεται σε πρηνή θέση στο πάτωμα με τις παλάμες να το ακουμπούν στο ύψος των ώμων καθώς και τα δάκτυλα των ποδιών. Το παιδί θα πρέπει να σηκώσει το σώμα του κάνοντας έλξη και να το κρατήσει τεντωμένο.
Πως μπορείτε να το τροποποιήσετε:
-Το παιδί διατηρεί την στάση σανίδα στηριζόμενο στους αγκώνες του σε ορθή γωνία με το πάτωμα. Εάν του είναι δύσκολο να κρατά όλο το σώμα πάνω από το έδαφος, μπορεί να ακουμπήσει κάτω τα γόνατα του για υποστήριξη. Ενώ είναι σε αυτή τη στάση ζητήστε του να τεντώσει το ένα χέρι μπροστά. Ακόμα πιο απαιτητικό, μπορεί να σηκώσει το αντίθετο χέρι και πόδι; Για πόση ώρα μπορεί να διατηρήσει;
-Περπάτημα με τα χέρια(στάση καροτσάκι). Το παιδί είναι σε πρηνή θέση στο πάτωμα και του κρατάτε τους μηρούς(εύκολο) ή τους αστραγάλους(δύσκολο). Πρέπει να περπατήσει με τα χέρια 10 βήματα προς τα εμπρός και 10 προς τα πίσω. Πόσο μπορεί να διατηρήσει αυτή τη θέση; Μπορεί να προχωρήσει προς μία μπάλα και να τη βάλει σε ένα καλάθι με το ένα χέρι;
Πως μπορείτε να το τροποποιήσετε:
-Τοποθετήστε ένα αντικείμενο στην πλάτη του παιδιού και δείτε αν μπορεί να διασχίσει το δωμάτιο χωρίς να πέσει κάτω.
-Μπορεί να χτυπάει ένα μπαλόνι και θα πρέπει να μην ακουμπήσει το έδαφος ενώ θα διασχίζει το δωμάτιο.
-Να φτιάξει ένα πάζλ σε ένα μέρος του δωματίου σε αυτή την στάση, όπου τα κομμάτια θα είναι στην άλλη πλευρά του και θα πρέπει να περπατάει με τα χέρια για να τα πάρει.
Περισσότερες δραστηριότητες:
Οι δραστηριότητες που περιγράφηκαν παραπάνω στοχεύουν στην ενδυνάμωση του κορμού συγκεκριμένα, αλλά και κάποιες κλασσικές δραστηριότητες έχουν τα ίδια οφέλη. Μερικές από αυτές είναι:
-Η κολύμβηση
– Πίστα εμποδίων μέσα στο σπίτι. Χρησιμοποιείστε ότι αντικείμενο στο σπίτι που σας εξάπτει τη φαντασία. Να σκαρφαλώνει στο τραπέζι, να πηγαίνει από καρέκλα σε καρέκλα, να περνάει κάτω από καρέκλα κτλ. Πάντα η δραστηριότητα να έχει έναν στόχο, για παράδειγμα στην αρχή της πίστας παίρνει μία ενσφήνωση και στο τέλος την τοποθετεί στο ταμπλό.
-Να σκαρφαλώνει στην τσουλήθρα ανάποδα.
-Οι αιωρήσεις
-Το περπάτημα του κάβουρα. Το παιδί κάνει τη στάση τραπεζάκι στο πάτωμα και προσπαθεί να προχωρήσει στα πλάγια, μπροστά και πίσω χωρίς ο πωπός του να ακουμπήσει το πάτωμα.
-Το κλασσικό παιχνίδι «γέρνει η βαρκούλα»
-Η διελκυστίνδα
-Κουβάλημα βάρους