Αλεξάνδρου Στράτος, Δ/ντής Προσέγγισης
3 έτη
Η ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ 3 ΕΤΩΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
Ένα παιδί ηλικίας 3 ετών θα πρέπει οπωσδήποτε κατά τομέα να αποδίδει τα εξής:
ΚΙΝΗΣΗ:
πετά μπάλα με 2 χέρια,
ισορροπεί στιγμιαία στο 1 πόδι,
αναπηδά επιτόπου,
περπατά προς τα πίσω,
κλωτσά μπάλα,
πιάνει μπάλα που του πετούν με τα 2 χέρια,
αλλάζει πόδι σε σκάλες,
μιμείται απλή κίνηση (πχ χέρια στη μέση ή ψηλά).
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ:
χτίζει πύργο με 6 κύβους,
αντιγράφει κάθετη γραμμή με μαρκαδόρο,
κάνει ψαλιδιές τυχαίες,
αντιγράφει κύκλο χωρίς να τον κλείνει καλά και σταυρό,
βελονιάζει χάντρες σε κορδόνι,
αντιλαμβάνεται απτικά αντικείμενο καθημερινό που βάλαμε στο χέρι του.
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ:
ρουφάει με καλαμάκι,
βγάζει την μπλούζα του,
δεν έχει σιελόρροια,
τρώει μόνο του με κουταλάκι αλλά λερώνεται,
αυτοεξυπηρετείται στο WC
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ:
δείχνει ονομαζόμενο μέρος σώματος,
μιμείται οικιακές δουλειές,
αναγνωρίζει 2 όψεις κάρτας με εικόνα,
λέει το όνομά του,
εκτελεί 2 από 3 απλές εντολές (πχ «δώσε μου το μολύβι και το κουτί» ή «βάλε το μολύβι στο κουτί»),
ταυτίζει χωρίς να ονοματίσει 3 χρώματα,
φτιάχνει παζλ 4 σχημάτων,
μιμείται τρένο με φουγάρο με 6 κύβους,
μιμείται «καρέκλα» και «καπέλο» με 3 κύβους.
ΟΜΙΛΙΑ:
κάνει πρόταση με 4 λέξεις,
χρησιμοποιεί το «εγώ»,
χρησιμοποιεί ρήματα,
χρησιμοποιεί το «είναι»,
χρησιμοποιεί άρθρα (το, η κλπ),
χρησιμοποιεί το «θα» σε προτάσεις,
χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό,
λέει σε μίμηση κάποιους σύνθετους ήχους (πχ μαμ, φατ, φαν, κατω, πον, μπεηκ κλπ),
επαναλαμβάνει πρόταση των 2-3 λέξεων (πχ «εγώ σε βλέπω» ή «σε βλέπω»).
///////////////////////////////////
4 έτη
Η ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ 4 ΕΤΩΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ:
Ένα παιδί ηλικίας 4 ετών θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει κατακτήσει ΟΛΑ τα σημεία που αναγράφονται για την ηλικία των 3 ετών και επιπρόσθετα κατά τομέα να αποδίδει τα εξής:
ΚΙΝΗΣΗ
Ρυθμικό περπάτημα,
ισορροπεί στο 1 πόδι για 3΄΄,
αναπήδηση στο 1 πόδι,
πιάνει με 2 χέρια μπάλα που σκάει στο πάτωμα,
κάνει μόνο του τούμπα μπροστά,
κλωτσά μεγάλη μπάλα που κυλά.
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ
Ζωγραφίζει σταυρό μέσα σε τετράγωνο,
αντιγράφει σωστά κύκλο,
σχεδιάζει V και VVVV,
κρατά με τα 3 δάκτυλα το μολύβι,
μιμείται σκάλα και γέφυρα με 3 κύβους,
σχεδιάζει,
κάνει το περίγραμμα (στένσιλ) τετραγώνου,
κόβει με ψαλίδι σε ευθύ διάδρομο σε χαρτί.
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
Βάζει τα παπούτσια του με μικρή επίβλεψη
βάζει όλα τα ρούχα με μικρή επίβλεψη
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ:
Χορεύει σε μουσική,
χαιρετά γνωστούς,
δείχνει μεγάλο-μικρό,
δείχνει 10 μέρη σώματος,
λέει όνομα και επίθετο,
αναγνωρίζει βαρύ-ελαφρύ,
αναγνωρίζει μακρύ-κοντό,
παίζει παιχνίδι ταύτισης 4 διπλών εικόνων(τόμπολα),
μετρά μιμούμενο ως το 3,
κατηγοριοποιεί απλά αντικείμενα,
είναι συνεργάσιμο σχεδόν πάντα,
παραμένει στον χώρο του μόνο του,
συνθέτει παζλ των 5 κομματιών,
αναγνωρίζει 3 χρώματα,
ονομάζει τρίγωνο-τετράγωνο-κύκλο,
μετρά 10 αντικείμενα 1-1 μιμούμενο,
συμμετέχει σε ομαδικό παιχνίδι.
ΟΜΙΛΙΑ
Απαντάει σωστά σε ερωτήσεις με το «ποιον», «τι», «πώς»,
χρησιμοποιεί σωστούς τύπους ρημάτων (αόριστο κλπ), περιγράφει πρόσφατες εμπειρίες του,
διηγείται 2 γεγονότα με την σειρά που συνέβηκαν.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΣΕ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ ΤΑ ΑΝΑΓΑΦΟΜΕΝΑ (ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΛΙΓΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ). ΚΑΘΕ ΑΠΟΚΚΛΙΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
///////////////////////////////////
5 έτη
Η ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ 5 ΕΤΩΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
Ένα παιδί ηλικίας 5 ετών θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει κατακτήσει ΟΛΑ τα σημεία που αναγράφονται για την ηλικία των 3 και 4 ετών και επιπρόσθετα κατά τομέα να αποδίδει τα εξής:
ΚΙΝΗΣΗ
Χοροπηδά μετατοπιζόμενο,
ισορροπεί στο 1 πόδι για 6΄΄,
πηδάει προς τα πίσω,
κατεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών χωρίς να κρατιέται,
σκάει μπάλα στο πάτωμα και την ξαναπιάνει,
περπατά δάκτυλα-πτέρνα εμπρός.
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ
Κόβει με ψαλίδι σε γωνία,
βιδώνει με το χέρι βίδα-ξεβιδώνει,
πλάθει οργανωμένα πλαστελίνη,
αντιγράφει από μοντέλο πυραμίδα με 10 κύβους,
κρατά μολύβι με δυναμική τριποδική σύλληψη,
κόβει με ψαλίδι κύκλο και εικόνες,
αντιγράφει τρίγωνο,
ζωγραφίζει τετράγωνο,
έχει πλευρική κυριαρχία (προτίμηση χεριού),
βάφει μέσα στις γραμμές χωρίς να βγαίνει έξω.
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
Ξεκουμπώνει κουμπί,
κάνει 1ο κόμπο σε κορδόνι,
κουμπώνει κουμπί
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
Ζωγραφίζει ανθρωπάκι με 3 μέρη,
ζητάει βοήθεια όταν δεν μπορεί κάτι,
μοιράζεται τα παιχνίδια του με άλλα παιδιά,
αντιλαμβάνεται 3 προθέσεις,
δείχνει αγόρι-κορίτσι,
εργάζεται καλά για 20΄,
θυμάται 5 εικόνες που του δείξαμε,
λέει μικρά ποιηματάκια ,
γνωρίζει 8 χρώματα,
παίζει ομαδικό παιχνίδι,
έχει γενικά αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά,
ονομάζει μακρύ-κοντό,
τοποθετεί αντικείμενα πίσω-δίπλα,
μπορεί να βγει έξω χωρίς επίβλεψη,
ΟΜΙΛΙΑ
Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις(πχ έβγαλα το σακάκι μου και το έβαλα στην καρέκλα),
καταλαβαίνει τα νοήματα προτάσεων παραμυθιών,
χρησιμοποιεί την κατάλληλη λέξη σε φράσεις με αντίθετες έννοιες(πχ «το αεροπλάνο είναι μεγάλο, το μολύβι είναι . . . .»),
χρησιμοποιεί πιο σύνθετες προτάσεις(πχ «θέλει να έρθει επειδή . . .»),
λέει αν ένας ήχος είναι δυνατός ή σιγανός,
προφέρει καθαρά όλα τα γράμματα και σε δύσκολους ακόμη συνδυασμούς.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΣΕ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ ΤΑ ΑΝΑΓΑΦΟΜΕΝΑ (ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΛΙΓΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ). ΚΑΘΕ ΑΠΟΚΚΛΙΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
///////////////////////////////////
6 έτη
Η ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ 6 ΕΤΩΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ:
Ένα παιδί ηλικίας 6 ετών θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει κατακτήσει ΟΛΑ τα σημεία που αναγράφονται για την ηλικία των 3, 4 και 5 ετών και επιπρόσθετα κατά τομέα να αποδίδει τα εξής:
ΚΙΝΗΣΗ
Περπατά σε δοκό ισορροπίας,
ισορροπεί στο 1 πόδι για 10΄΄,
κουνιέται μόνος του στην κούνια,
κλωτσάει μπάλα ενώ τρέχει,
πιάνει μαλακή μπάλα με 1 χέρι,
πιάνει μπάλα που αναπηδά,
ισορροπεί στο 1 πόδι με μάτια κλειστά για 3΄΄,
κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές.
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ
Κάνει αντίθεση σε όλα τα δάκτυλα,
διπλώνει χαρτί στα 4,
φτιάχνει σαλίγκαρο και κύματα,
αντιγράφει σπιράλ,
αντιγράφει όλα τα γράμματα του αβήτου.
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
Ντύνεται χωρίς επίβλεψη,
κόβει με μαχαίρι φαγητό
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Εκτελεί 3 διαδοχικές απλές εντολές,
ονομάζει Αριστερό-Δεξί σε εαυτό,
ονομάζει ή δείχνει τι λείπει σε εικόνα,
ονομάζει 1η, μεσαία και τελευταία θέση,
μετράει ως 10 αντικείμενα και λέει πόσα είναι,
μιμείται ρόλους ενηλίκων,
ονομάζει γράμματα του Αβήτου,
είναι υπεύθυνο για δουλειά σπιτιού,
γράφει το μικρό του όνομα με κεφαλαία,
ονομάζει τις ημέρες της εβδομάδας σε σειρά,
αντιγράφει ρόμβο,
βρίσκει το διαφορετικό σε 5 εικόνες,
ζωγραφίζει άνθρωπο με 6 μέρη του.
ΟΜΙΛΙΑ
Γνωρίζει την διεύθυνσή και τον αριθμό τηλεφώνου του,
λέει απλά αινίγματα,
χρησιμοποιεί λέξεις χώρου όπως «μέσα από», «Μακριά», «Προς», «πάνω από»,
απαντά σε ερωτήσεις που αρχίζουν με το «γιατί;» δίνοντας λογική εξήγηση,
διηγείται σωστά ιστορία με 3-5 μέρη,
απαντάει σε ερωτήσεις του τύπου «τι θα γίνει αν… »,
χρησιμοποιεί σωστά το χτες, αύριο.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΣΕ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ ΤΑ ΑΝΑΓΑΦΟΜΕΝΑ (ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΛΙΓΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ). ΚΑΘΕ ΑΠΟΚΚΛΙΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ