Πηγή : Physical Activities for improving children’s learning and behavior. A guide to sensory motor development.
Ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά Μπουρίκα Μαρία, Εργοθεραπεύτρια, Κέντρο ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Βοηθήστε την αυτοεκτίμηση του παιδιού
Όλοι οι άνθρωποι και ειδικά τα παιδιά χρειάζονται να βιώσουν την επιτυχία έτσι ώστε να «χτίσουν» την αυτοεκτίμηση τους. Εάν τα παιδιά νιώσουν την επιτυχία σε μια δραστηριότητα, το πιο πιθανό είναι να συνεχίσουν να συμμετέχουν σ’ αυτή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να νιώθουν τα παιδιά καλά για τον εαυτό τους και αποκτούν το κουράγιο να δοκιμάσουν νέες δραστηριότητες.
Μια καλή σωματική δραστηριότητα προσφέρει πολλά στα παιδιά ειδικά όταν στεφθεί με επιτυχία. Οι δάσκαλοι έχουν παρατηρήσει την θετική επίδραση της σωματικής άσκησης στους μαθητές. Μετά την ώρα της γυμναστικής τα περισσότερα παιδιά είναι πιο «έτοιμα για δράση», πιο ομιλητικά και συγκεντρωμένα στα μαθήματά τους.
Συνήθως τα παιδιά όμως με μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς, ακούν περισσότερη κριτική παρά θετικά σχόλια. Οι γονείς και οι δάσκαλοι τους λένε τι έκαναν λάθος ή ότι δεν προσπάθησαν αρκετά. Πολλά απ’ αυτά τα παιδιά επειδή «νιώθουν την αποτυχία», σκέφτονται ότι δεν είναι άξια. Αυτό οδηγεί στη χαμηλή αυτό-εκτίμηση, με αποτέλεσμα να στρεσάρονται και τελικά να αποφεύγουν δραστηριότητες, να τα παρατάνε ή να υιοθετούν αρνητικές συμπεριφορές.
Τα λάθη είναι μέρος της μάθησης. Οι γονείς και οι δάσκαλοι, για να βοηθήσουν τα παιδιά να είναι επιτυχημένα, πρέπει να είναι ρεαλιστές, να αναγνωρίζουν ότι λάθη συμβαίνουν και να περνάει από το μυαλό τους ότι μπορεί το παιδί να αποτύχει όταν δοκιμάζει μια καινούργια δραστηριότητα. Να επιτρέπετε στα παιδιά να πειραματίζονται με ένα νέο στόχο, πριν σχολιάσετε οτιδήποτε για την επίδοσή τους. Εάν επιμένετε να διακόπτετε τις προσπάθειες τους σε μια νέα δραστηριότητα με διορθώσεις και σχόλια, αμέσως θα επιβεβαιώσετε τους φόβους τους δηλαδή «Δεν μπορώ να κάνω τίποτα σωστά».
ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ, η εξάσκηση είναι αυτή που δυναμώνει τα νευρολογικά μονοπάτια, έτσι ώστε οι κινητικές ικανότητες να γίνουν αυτόματες. Το παιδί μπορεί να επιτύχει σε μια νέα δραστηριότητα την προκειμένη στιγμή, μην υποθέσετε όμως ότι θα επιτύχει και την επόμενη φορά. Αποφύγετε να ξεκινήσετε την επόμενη δραστηριότητα με μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας. Αντί αυτού ξεκινήστε μια δραστηριότητα στο ίδιο επίπεδο με αυτή που κατάφερε το παιδί.
Δώστε στο παιδί συγκεκριμένη επανατροφοδότηση σχετικά με τη συμπεριφορά και τις κινήσεις του. Να τους λέτε «τι να κάνουν» και όχι «τι να μην κάνουν». Όταν λέτε «αυτό το έκανες καλά» σιγουρευτείτε ότι έχουν καταλάβει ποιο είναι «αυτό». Εάν για παράδειγμα ένα παιδί δεν καταφέρνει να πιάσει μια μπάλα, δώστε του και λεκτικές και οπτικές οδηγίες. Δείξτε πώς να το κάνει. Πείτε πώς να κινήσει τα χέρια του, ή υπενθυμίστε του να κοιτάει συνέχεια την μπάλα. Ωστόσο, προσπαθήστε να μη μιλάτε όταν το παιδί κάνει τη δραστηριότητα. Εάν η φωνή σας το αποσπάσει, μπορεί να εστιάζει στο να ακούσει εσάς, αντί να συγκεντρωθεί στη δραστηριότητα.
Τα παιδιά, μερικές φορές, μπορεί να μην κάνουν τη δραστηριότητα, έτσι όπως την είχατε σχεδιάσει. Εάν όμως εκπληρώνουν τον τελικό στόχο, τότε αποφύγετε ν α τα διακόψετε. Κατ’
Αρχήν, θυμηθείτε το λόγο που επιλέξατε αυτή τη δραστηριότητα. Πέτυχε τον τελικό στόχο ; Είναι ασφαλής ο τρόπος ; Παρότρυνε το παιδί να δοκιμάσει καινούργια πράγματα ; Σκεφτείτε αυτό : θέλετε να ενισχύσετε τη σωματογνωσία του παιδιού με το να πηδάει σε ένα τραμπολίνο. Αντί γι’ αυτό στέκεται μέσα σε ένα στεφάνι και πηδάει σε κύκλους. Ο στόχος για την σωματογνωσία πάλι εκπληρώνεται αλλά με διαφορετικό τρόπο. Ή αφήνετε το παιδί να συνεχίσει με αυτόν τον τρόπο ή του προτείνετε να σκεφτεί πως μπορεί να πηδάει σε κύκλους πάνω στο τραμπολίνο. Όπως και να συνεχίσει ο στόχος έχει επιτευχθεί.
Η επιτυχία επίσης εξαρτάται από την επιλογή σωστού εξοπλισμού. Να διαλέγετε υλικό που να ταιριάζει στο μέγεθος και στις ικανότητες του παιδιού. Η συχνή χρήση λάθος εξοπλισμού, μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη ικανοτήτων με λάθος τρόπο, εξαιτίας των προσαρμογών που πρέπει να κάνει το σώμα τους για να αντέξει ένα έξτρα βάρος για παράδειγμα.
Όταν ένα παιδί επιτύχει το στόχο του, κάντε κάτι έτσι ώστε να νιώσει νικητής. Πείτε του πόσο καλά τα πήγε, που πήρε σωστές αποφάσεις ή που εφηύρε ένα καινούριο παιχνίδι. Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς μπορεί να μην αναγνωρίζουν τις επιτυχίες τους χωρίς να τους το πούνε. Να ενισχύετε την επιτυχία τους με το να τους λέτε πόσο έχουν βελτιωθεί και ότι είστε περήφανοι γι’ αυτά. Να τονίζετε πόσο καλά πρέπει να νιώθουν με την επιτυχία τους με το να ρωτάτε «Πως ένιωσες που χτύπησες την μπάλα για πρώτη φορά ;» ή «Πως ένιωσες που τελείωσες τις εργασίες σου στην ώρα τους ;».
Το να μάθει κάποιος να αισθάνεται καλά τον εαυτό του είναι σημαντικό για την ανάπτυξη της αυτό-εκτίμησης και βοηθά τα παιδιά να έχουν το θάρρος να δοκιμάζουν νέες δραστηριότητες και προκλήσεις.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ :
– Τα παιδιά πρέπει να βιώσουν την επιτυχία για να «χτίσουμε» την αυτοεκτίμηση.
– Τα λάθη είναι μέρος της μάθησης.
– Η εξάσκηση είναι απαραίτητη έτσι ώστε μια νέα δεξιότητα να γίνει μια αυτόματη αντίδραση.
– Όταν λέτε σε ένα παιδί «Τα κατάφερες καλά», βεβαιωθείτε ότι κατάλαβε που αναφέρεστε.